A válasz a használt technológiától függ. Bár néhány régebbi gépkocsinál használható ugyanaz a kenőanyag a motorhoz és a sebességváltóhoz, azonban az újabb gépkocsiknál e két célra különböző termékek szükségesek. Kövesse a gyártó ajánlásait.
-
-
A benzinüzemű és a dízelüzemű motorok kenőanyagigénye eltérő. A fejlesztés során a kenőanyagokat számos tesztelési eljárásnak vetjük alá. Néhány ilyen teszt közös a dízel- és benzinüzemű motoroknál, néhány pedig csak az adott típusra jellemző. Sz eredmények meghatározzák a kenőanyagok teljesítményszintjét. A folyamat végén azok egy API vagy ACEA/CCMC megfelelőségi szabvány szerinti besorolást kapnak. Ezek a specifikációk meghatározzák, hogy megfelelően használható-e a kenőanyag a különböző típusú benzin-, illetve dízelmotoroknál. A négyütemű motorok kenőanyagai rendszerint egyaránt megfelelnek a benzin- és a dízelmotorok specifikációinak is. Például egy API SJ/CF kenőanyag egyaránt megfelel az SJ benzinüzemű, illetve a CF dízelüzemű specifikációnak is. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ugyanolyan teljesítményszintet nyújt a benzin- és a dízelmotoroknál. Ezért fejlesztett ki az Elf speciális termékkínálatot a benzin-, illetve a dízelmotorokhoz.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A kenőanyagokat mindig úgy optimalizálják, hogy azok megfeleljenek a nemzetközi besorolások (API, ACEA) követelményeinek. Egy adott kenőanyag összeállításának ugyanakkor számos módja van. Két, azonos tulajdonságokkal bíró olaj összekeveréséből nem adódhat probléma, azonban a kapott teljesítményszint nem garantálható. A kereskedelmi forgalomban kapható összes olaj (benzin- vagy dízelmotorhoz készült, ásványi vagy szintetikus) keverhető. Ugyanakkor két eltérő minőségű olaj keverésével a kimagaslóbb minőségű olaj tulajdonságai romlanak.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Nem, mert a motorkerékpárok négyütemű motorjai az autómotorokétól eltérő feltételek között üzemelnek (magasabb fordulatszám és hőmérséklet). A motor kenőanyaga a sebességváltó és a kuplung kenésére is használható, amely EXTRÉM NYOMÁSSAL SZEMBENI ADALÉKOKAT tartalmazó összetételt igényel. Ugyanakkor a személygépkocsik kenőanyagai TISZTÍTÓ HATÁSÚ ADALÉKOKAT tartalmaznak, magas hamutartalommal. A motorkerékpárok motorjaiban ezek lerakódások képződését okozhatják a vezérműben és a dugattyútetőkön, ami szelepbesüléshez vagy a dugattyú perforációjához vezethet.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A gépjármű normál működése során az olaj elengedhetetlen fontosságú a tömítés biztosítására az égéstér és a forgattyúház között. Az olajnyomás jelzője ennek a tömítettségnek a minőségét jelzi. Az olajnyomás szokatlan esése eredhet az üzemanyag általi hígításból adódó alacsonyabb motorolaj-viszkozitásból (befecskendező hibája vagy alacsony terhelés melletti használat); az olajhiányból a kenési rendszerben (olajszivárgás, túlzott olajfogyasztás vagy az olajkeringető szivattyú hibája miatt); illetve a mechanikai alkatrészek kopásából.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A problémák elkerülése érdekében a motorolaj szintjét rendszeresen ellenőrizni kell. A motorban keringő olajnak egy kis mennyisége mindig elég (egy megfelelő állapotú motor 1000 kilométerenként 0,2 és 0,5 liter közötti mennyiségű olajat fogyaszt), azonban az időnkénti utántöltések nem helyettesítik az olajcserét. Ennek megfelelően a motor kis mértékű olajfogyasztása természetes jelenség, amely az olajcserék közötti utántöltésekkel pótolható, ugyanakkor a jelentősebb utántöltési igény mechanikai problémákat jelezhet (szivárgások stb.).
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Minden gépjármű-tulajdonos tudja, hogy a kenőanyagok elengedhetetlen fontosságúak a motor megfelelő működéséhez:
- a motor forró pontjainak és mozgó alkatrészeinek hűtéséhez,
- a motoralkatrészek tisztaságának biztosításához,
- a motoralkatrészek közötti tömítettség biztosításához,
- a motor belső felületeinek korrózióval szembeni védelméhez.
Ezekben nyújtanak segítséget az adalékanyagok, például a tisztító hatású, a diszpergens és a korrózióvédelmi adalékok.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A termékcímkék számottevő információval szolgálnak a kenőanyag teljesítményszintjéről.
További információ: Hogyan értelmezzük a hordón található címkét?
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Egy minőségi olaj számos előnyt biztosít a felhasználónak:
könnyebb hidegindítás és csökkentett kopás (a motorkopás 20–30%-a az indítás és az optimális üzemi hőmérséklet elérése közötti időszakban történik),
hosszabb motorélettartam, üzemanyag-megtakarítás a mozgó alkatrészek csökkentett súrlódásából és a jobb motorteljesítményből adódóan.Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A technológia fejlődésével a kenőanyagokat folyamatosan fejleszteni kell a magasabb teljesítményszintek elérése érdekében, megfelelve a motorok fejlesztéseinek, a használati igényeknek, a gyártói követelményeknek, valamint a felhasználók és a törvényhozók elvárásainak:
- az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak,
- a növekvő motorteljesítményeknek,
- a csökkenő kartertérfogatoknak,
- a növekvő olajcsere-periódusoknak.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A félszintetikus és a szintetikus olajok nem szokványos alapolajokból, kifinomult vegyészeti eljárásokkal készülnek, amelyek különleges tulajdonságokkal ruházzák fel a készterméket. Először is, az alapolajok magas szintű viszkozitása a készterméknek kiemelkedően stabil viszkozitást ad, legyen szó bármilyen hőmérsékletről. Ez a tulajdonság az egyik legnagyobb előny a hagyományos alapolajokból készült ásványi olajokkal szemben, amelyeknél sokkal nagyobb számú adalékanyag szükséges a viszkozitás javítására. A kenőanyag hőmérsékleti stabilitása optimális hatékonyságot garantál a különösen nagy igénybevételt jelentő hidegindítási fázisban, valamint az extrém hőterheléssel járó körülmények között is. A szintetikus alapú kenőanyagok nagyobb ellenállást mutatnak az oxidációval szemben, ami nagyobb hasznos élettartamot biztosít nekik, ezzel garantálva a hosszabb motorélettartamot is. Végezetül a nem hagyományos alapolajok folyékonyabb kenőanyagok kidolgozását teszik lehetővé, anélkül, hogy azok illékonyabbak lennének – mindez alacsonyabb olajfogyasztást eredményez.
Ezért a szintetikus alapú olaj választása egy technológiai szempontból haladóbb választás, amely nagyobb hatékonyságot, tartósságot és csökkentett olajfogyasztást biztosít.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A többfokozatú olaj tulajdonságait mesterségesen módosítják, hogy csökkenjen a hőmérséklet-változásból adódó viszkozitásváltozás.
A többfokozatú olajok az egyfokozatú olajokkal szemben jobb motorvédelmet biztosítanak alacsony és magas hőmérsékleten is azáltal, hogy optimális viszkozitást biztosítanak a motor teljes üzemi hőmérsékletének tartományában.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A turbófeltöltő kenési és tengelyhűtési igényeinek kielégítésére az olajnak nagyon szigorú feltételeknek kell megfelelnie. A tengely rendkívül magas hőmérsékletet érhet el a kipufogógázok közelsége miatt. Az olajnak folyamatos kenést kell biztosítania a tengelyen, ellenkező esetben a magas hőmérséklet tartósan károsítaná azt, és a hőmérséklet egyébként is rendkívül gyorsan nagyon megemelkedne.
Ezek a feltételek azt jelentik, hogy az olajnak jelentős tisztító hatással kell rendelkeznie, valamint kimagasló ellenállással az oxidációval és a lerakódások képződésével szemben, de ugyanakkor a nagyon magas hőstabilitás is rendkívül fontos. Ezek alapján a SZINTETIKUS olajok használatát javasoljuk leginkább. A turbófeltöltők használata leginkább a dízelmotorokra jellemző, mivel a benzinmotoroknál nagyon könnyű hasonló teljesítményszintet egyéb módszerekkel elérni (például elektronikus befecskendezéssel, több szelepes kialakítással stb.)
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
A válasz világos és egyszerű: NEM.
Ezt az olajokra vonatkozó követelményt a KATALIZÁTOR támasztja, amelynek feladata teljessé tenni a kipufogógáz égési folyamatát, mielőtt az a légkörbe távozna. A környezet védelme érdekében az olajoknak magas szintű kenési tulajdonságokkal, jobb tisztító és diszpergens jellemzőkkel, valamint alacsony kén- és foszfortartalommal kell rendelkezniük. Ezek a tulajdonságok elengedhetetlenek a katalizátorral szerelt gépkocsikba szánt olajoknál. Nem megfelelő olaj használatakor károsodhat a katalizátor. Alapolajaik alapvető tulajdonságaiból adódón a szintetikus kenőanyagokat messzemenően ajánljuk ilyen célokra.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Az olajcsere elengedhetetlen a gépkocsi legjobb állapotának megőrzése érdekében.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Nagyobb országúti hálózatok, és nagyobb megtett éves átlagkilométer.
A városi vezetési körülmények általi fokozott igénybevétel.
Ha a járművet (több órán keresztül) nem használják, a motorolaj a karterben gyűlik össze, így indításkor bizonyos időre (néhány mikroszekundumra) van szükség, hogy az olaj újra eljusson minden kenést igénylő motoralkatrészhez. Mivel egy többfokozatú olaj alacsony hőmérsékleten folyékonyabb, így az egyfokozatú olajhoz képest gyorsabban eléri a különböző motoralkatrészeket, ezáltal csökkentve az indításkor jelentkező kopást.
A többfokozatú motorolaj 1,5–3%-os üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé az egyfokozatú olajhoz képest.
Mert a kenőanyagok belső és külső szennyeződésekből származó részecskéket gyűjtenek össze (széntartalmú anyagok, fémkopásból származó részecskék).
Mert az olaj hatékonysága csökken víz és üzemanyag általi hígítás, oxidáció, az adalékanyagok fogyása, illetve nyíró igénybevétel miatt.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Igen, a viszkozitást a jármű használati körülményeinek, valamint a környezeti és a klimatikus körülményeknek megfelelően kell megválasztani.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Amennyiben saját maga végzi el az olajcserét, egy 5 literes flakonra lesz szüksége, az olajteknők átlagosan 4,5 literes térfogatát figyelembe véve.
Amennyiben utántölt az olajcserék között, egy 1 literes flakon elegendő lesz: ez praktikusabb, könnyebben kezelhető és olcsóbb.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Zárt edényben és 0 °C fölötti hőmérsékleten tárolva az olaj minden tulajdonságát megőrzi. Ugyanakkor javasolt a felbontott flakonokat jól lezárva tárolni, hogy elkerülje a vízzel való érintkezést.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.
-
Kiöntsem a kert végében? Nem! Ezt jogszabály tiltja.
Az olajok minősége és biológiai lebomló képessége ugyan sokat javult, azonban ezek az olajok tele vannak szennyezőanyag-részecskékkel, amelyek károsak lehetnek a környezetre. A használt olajat nagyobb bevásárlóközpontok, benzinkutak vagy közeli szervizek parkolóiban található speciális tárolókban helyezheti el.
Évente legalább egyszer
A gyártó által javasolt olajcsere gyakoriságát a következő tényezők befolyásolhatják: – A használt kenőanyag, – A gépkocsi használatának módja (országút, város, autópálya), – A hőmérsékleti és mechanikai igénybevételek.
Soha ne vezessen a nívópálca minimális jelölése alatti olajszinttel! Ezen jelölés alatt nincs elegendő olaj, ami a folyadék gyorsabb keringéséhez és gyorsabb elhasználódásához vezet.
Ajánlott az olajszintet rendszeresen, minden 1000 km után ellenőrizni, különösen hosszabb utak előtt.
Hasznosnak találja?Lépjen kapcsolatba velünk egy egyszerű űrlap használatával.